VI. évfolyam 4.szám


 

Közlemények, hírek, események


Kiss Ferenc Kálmán: Néhány szó az idei 63. goslari konferenciáról

 

A német közlekedési jogi napok 2025 január végén kerültek megrendezésre. A tanácskozások ezúttal nyolc munkacsoportban folytak, a magyar olvasó szemszögéből nézve különösen fontos állásfoglalásokat mellékelve közöljük. A konferencia résztvevői ezenkívül szemügyre vették az MPU (orvosi, pszichológusi) ellenőrző vizsgálat előkészületeit, a német Btk. 315c §-ban írott „hét halálos bűn”, azaz a legsúlyosabb közlekedési szabálysértő magatartások listája is „próbapadra” került, akárcsak a rendőrség autóvezetésre való alkalmasságot vizsgáló tesztjei. Megvitatták a vasútpótló járműforgalommal kapcsolatos, az utasok jogait érintő problémákat is.

 

A konferencia állásfoglalásaiból

 

 I. munkacsoport

Visszaélés a kannabisszal a közúti forgalomban

A THC kábítószer hatóanyag határértékének emelése kockázatot jelent a közlekedésbiztonságra, és számos problémát okoz a rendőrség, a jogosítványkiadó hatóságok és a szakértői testületek munkájában:

  1. A kannabisz – beleértve az orvosi kannabiszt – és az alkohol együttes fogyasztását illetően a jogalkotónak a német KRESZ-ben a kezdő járművezetőkhöz hasonlóan a zéró tolerancia politikáját kell folytatnia,
  2. A munkacsoport a kölcsönhatás előre nem látható veszélyei miatt javasolja az együttes fogyasztás (kannabisz és alkohol) felvételét a jogosítványról szóló rendelet (FEV) 4. számú mellékletébe.
  3. A munkacsoport elvárása, hogy a kannabiszra vonatkozó szakértői iránymutatásokat gyorsan hozzáigazítsák a jelenlegi tudományos sztenderdekhez, hogy a szabadidős fogyasztás új valóságát tükrözzék.
  4. Az első elkövetéses tettesek esetében a munkacsoport feltételezi a kannabisszal való visszaélést, ha további tények arra utalnak, hogy a jövőben nem választják el a fogyasztást és a vezetést. Ezeket a további tényeket a jogalkotónak kell meghatároznia. Ezek többek között a fogyasztási szokásokból, a bűncselekményt megelőző eseményekből vagy a bűncselekmény körülményeiből eredhetnek.
  5. A munkacsoport nyomatékosan felszólítja a szövetségi kormányt és a jogalkotót, hogy a különböző jelenlegi határértékekkel kapcsolatban támogassák a gyanút kizáró előzetes vizsgálati lehetőségek időben történő megteremtését.
  6. A munkacsoport üdvözli a jogalkotó szándékát, hogy veszélyes áruk fuvarozása esetén rögzíti a THC kábítószer hatóanyag tilalmát.
  7. A munkacsoport a teljes mentesség víziójának megvalósulásához szükséges továbbfejlesztés érdekében a kannabiszfogyasztás közlekedésbiztonsági kockázataira és a jelenlegi jogi helyzetre vonatkozó felvilágosító munka jelentős fokozását szorgalmazza.

III. munkacsoport 

A hozzátartozói sérelemdíj és a sokk-károsodás

  1. A munkacsoporton belül egyetértés van abban, hogy a 2017-ben bevezetett hozzátartozói sérelemdíj alapvetően bevált. Ez megkönnyítheti a hátramaradottaknak, hogy megküzdjenek az elszenvedett veszteséggel.
  2. A munkacsoport azon a véleményen van, hogy a károsultat közeli hozzátartozója halála következtében ért saját mentális egészségkárosodása esetén (sokk-károsodás) a hozzátartozói fájdalomdíj iránti követelés beolvad a sokk-károsodás miatti fájdalomdíj-igénybe. Következésképpen a két igény egyszerre nem teljesíthető.
  3. A munkacsoport a hozzátartozói sérelemdíj összege megállapításának jelenlegi számítási rendszerét egyedi esetekben tartja helyesnek, így konkrét összegek törvényi meghatározását nem tartja észszerűnek.
  4. A gyakorlatban a mai napig a hozzátartozói sérelemdíj összege megállapításának iránymutató mércéjéül használt 10 000 eurós összeget a munkacsoport megfelelőnek tartja.

 V. munkacsoport

Gépjármű-kárszakértői vélemény: A jó nem elég!

  1. Tekintettel a 30 milliárd eurót meghaladó összes éves gépjármű-káreseti ráfordításra és a mai bonyolult járművekre, a munkacsoport elengedhetetlennek tartja a magas színvonalú kárfelmérést, a közlekedésbiztonságot és a fogyasztóvédelmet is figyelembe véve.
  2. Ezzel kapcsolatban a munkacsoport nyomatékosan megismétli a jogalkotóhoz intézett, már az 1985-ben, 2003-ban és 2012-ben tartott goslari konferencián is elhangzott felhívást, hogy alkosson szakmai magatartási kódexet a gépjármű- és közlekedési szakértők számára, különös tekintettel a gépjárműkárokra és számításukra.
  3. A VDI-MT 5900 irányelv 2 mell. első ízben határozza meg az általánosan elfogadott minimumkövetelményeket a kármegállapítás és -számítás, valamint a szakma gyakorlásának tekintetében.

A munkacsoport úgy látja, hogy ez az útmutató megfelelő alapot képez a szakértők képzéséhez és minősítéséhez, valamint a jogalkotáshoz. A jogalkotónak ezért a gépjármű-szakértői törvény módosítása során a VDI-MT 5900 irányelvet figyelembe kell vennie.

 

VI. munkacsoport

Gyalogosok a közúton – tettesek vagy áldozatok?

Erősíteni kell a gyalogosforgalmat, és egyenrangú közlekedési módként kell elismerni. Növelni kell a gyalogosközlekedés vonzerejét.

Jelentősen csökkenteni kell a gyalogosokat érintő balesetek számát („egy se legyen”). E célok elérése érdekében a VI. munkacsoport felhívja a felelős hatóságokat:

– elegendő helyet kell biztosítani a gyalogosforgalom számára,

– átjárható és akadálymentes gyalogúthálózat kiépítése, ezáltal biztonságos és áttekinthető közlekedőtér kialakítása szükséges,

– biztonságos átkelőhelyeket kell kialakítani ott, ahol erre nyilvánvalóan szükség van,

– tiltsák meg a parkolást az átkelőhelyeken és a látóterekben,

– a gyalogutakat és a kerékpárutakat, különösen városi területeken, lehetőség szerint különítsék el egymástól

– a gyalogosövezeteket lehetőleg ne nyissák meg a többi közlekedő előtt,

– hosszabb átkelési idők és külön zöldfázisok kellenek a gyalogosok és a kanyarodó járművek számára  (konfliktusmentes forgalmi jelzőlámpa-kapcsolás),

Folyamatosan fejleszteni és kötelezővé kell tenni a gépjárművek segítő és védelmi rendszereit, pl. azokat, amelyek felismerik a gyalogosokat és maguktól aktív fékezésre képesek

– az ellenőrzések sűrítése és a szankciók szigorítása, a szabálysértések következetes büntetése szükséges.

A munkacsoport nagyra értékeli a szövetségi állam és a tartományok azon erőfeszítéseit, hogy bővítsék a helyi hatóságok cselekvési lehetőségét a közúti közlekedési jog területén.

Mindazonáltal felkérik a szövetségi kormányt, hogy tegye lehetővé ezt a megelőző közlekedésbiztonsági intézkedések területén is, különös tekintettel a sebességkorlátozásokra.

Át kell gondolni a német KRESZ 45. § (9) bekezdés 3. mondatában szereplő különleges veszélyeztetés bizonyítását. Ezen túlmenően felhívják a jogalkotót a német KRESZ 9. § (3) bekezdés 3. mondatában szereplő gyalogosforgalmi elsőbbség megerősítésére és pontosítására. A gyalogosstratégiát Nemzeti Gyalogos Tervvé kell továbbfejleszteni.

A gyalogosok biztonsága érdekében fokozni kell a szabályok ismeretét és megértését a közlekedők körében. Támogatni kell a kampányokat, valamint a hivatásos és önkéntes prevenciós munkát is.

– A konferencia munkájára, az ott elfogadott ajánlások részletes ismertetésére következő számaink valamelyikében visszatérünk. – A szerk.

 

Kedves Olvasónk! Tájékoztatjuk, hogy ez a webhely a böngészés tökéletesítése érdekében cookie-kat (sütiket) használ. További információ

E honlap megfelelő működéséhez néha „sütiknek” nevezett adatfájlokat (angolul: cookie) kell elhelyeznünk számítógépén, ahogy azt más nagy webhelyek és internetszolgáltatók is teszik. A sütik kis szövegfájlok, melyeket a webhely az oldalaira látogató felhasználó számítógépén, illetve mobilkészülékén tárol el. Ezeket a sütiket nem kell feltétlenül engedélyeznie ahhoz, hogy a weboldal működjön, azonban lényegesen javítják a felhasználói élményt. Belátása szerint engedélyezheti a sütiket, de, ha nem teszi, lehetséges, hogy a weboldal egyes elemei nem fognak megfelelően működni. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban is. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha a "Rendben" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. A honlap bezárása után törölheti a sütiket.

Bezárás